Feed on
Posts
Comments

Sponset artikkel fra Stkfinans.no


Vannscooter Norge debatt

Bare et leketøy eller noe som er helt greit å bruke?

Vannscootere er ikke akkurat noe nytt syn for nordmenn flest og det er jo ingen som helst tvil om at det er ‘mange’ som har gitt blanke i de tidligere forbudene og allikevel kjørt hvis de har hatt lyst på det. Nå har jo tidene som sagt forandret seg og nylig ble det vel i bunn og grunn gitt grønt lys for et frislipp – altså at man kan kjøre med en vannscooter akkurat som man kjører med en båt.

Som sagt så har altså vannscooter-lovverket blitt betydelig oppmyket de siste årene og det er vel ingen hemmelighet om at dette har vært omstridte greier. At man nå kan ferdes på havet med en vannscooter på samme måte som man gjør med en båt er det langt i fra alle som er enige om. Men: det vi lurer og undrer oss på er om dette er en problematikk som er mer ‘gyldig’ for de sørpå enn oss her nord? Altså; er vannscotterkjøring et større problem der enn her? På mange måter er vi fristet til å si ‘ja’ til akkurat dette, og det skal vi argumentere for videre i denne artikkelen. Er du uenig så har du naturligvis all rett til det, men vi skal forsøke å få frem våre synspunkter på en så god og ryddig måte som mulig.

Forresten: hvis du er ute etter en god finansiering til å gå til innkjøp av vannscooter kan du bruke denne siden som utgangspunkt – (Representativt låneeksempel: eff.rente 17,89%, 65.000 o/5 år, etabl.geb. 900, totalt 96.030.).

Problemet sørpå

Vi hevder altså ganske freidig at den ‘flammende’ debatten og uenigheten i denne saken i stor grad bunner ut i situasjonen sørpå og det skal vi altså forsøke å underbygge på en saklig måte. Vi ønsker samtidig å gjøre det enkelt, og i bunn og grunn mener vi at utfordringen lenger sør i landet er todelt: det er mer folk og det er varmere vannet!

Badestrand Huk vannscooter

I slike omgivelser er sannsynligvis ikke vannscooterkjøringen spesielt populært.

Problemet ser ut til at det er mye aggressiv kjøring og at denne kjøringen forgår nært folk og dyreliv. Dette er jo et helt åpenbart problem ettersom vannscooterne er små og rask. Det betyr at de kan oppnå stor fart på kort distanse og at de er enkle å manøvrere ettersom de er så små. Dette gjør kanskje at enkelte tar noe større sjanser og beveger seg litt for mye mellom båt og mennesker til at det blir helt forsvarlig. Husk på at en vannscooter relativt enkelt og raskt kommer seg opp i høye hastigheter, og her snakker vi enkelt om 80 kilometer i timen – noe som er nokså raskt for den som ikke selv har prøvd et slikt fartøy.

Vi snakket også om at det er flere folk sørpå og det er jo naturligvis også en viktig faktor. Flere båter på havet og flere mennesker i det varme vannet vil unektelig kunne føre til flere og langt farligere situasjoner. All den tid temperaturen i badevannet her nordpå er som den faktisk er så er det ganske så sikkert at det vil være færre mennesker i havet her – selv om det er varmt i været, og vi befinner oss i nærheten av større byer.

Hva er en vannscooter egentlig?

Et av de store spørsmålene er jo egentlig hva en vannscooter er, og nå har den jo fått en slags bruksstatus som er sidestilt med båt. Men la oss være litt ærlige her da: en vannscooter er jo på ingen måte en båt, og den eneste egentlige likheten er vel strengt tatt at den flyter oppå vann og har en motor som sørger for at den går fremover. Enig?

Mange vil utvilsomt klassifisere dette som et leketøy, og da er vi inne på noe essensielt i debatten. Akkurat dette tror vi irriterer mange og gjør at debatten på mange måter blir den samme som den man har med snøscootere. Dette har vært en betent debatt i årevis og tilhengerne har her vært klinkeklare på at de burde få lov til å ferde i Guds frie natur som alle andre, og spesielt ettersom kjøringen ikke setter noen spor i naturen all den tid man kjører på vann.

Men problemet er jo den velkjente støyen, og det er nok utvilsomt noe av det samme som også nå ligger og murrer i vannskorpen i vannscooterdebatten. Selv om et ‘leketøy’ finnes, er det slik at alle skal ha rett til å bruke det akkurat der de vil og i nærheten av der mange andre mennesker samles? På akkurat dette feltet vil man nok aldri bli enige og det er ingen som helst tvil om at frontene er og vil fortsette å bli steile!

Hva kan gjøres og hva er fornuftig?

Et godt og sentralt spørsmål skulle man tro og selve kjernen i debatten. Mange vil ha den forrige grensen hvor det var lov å kjøre vannscooter 200 meter fra land, men alle vet vel at denne i praksis ikke fungerte og egentlig bare var noe som sto på papiret. Andre vil garantert at vi skal forby det fullstendig, mens andre igjen krever fullt frislipp slik som vi har nå. Det har jo selvfølgelig vært endel hendelser etter frislippet som ikke har tatt seg godt ut, og deriblant var det en fører som var blitt observert mens han kjørte gjennom et område hvor det befant seg mange svaner.

Vannscooter svaneflokk

Bilder som dette hjelper absolutt ikke tilhengerne av vannscooterkjøring.

Løsningen? Bruk hodet!

Forkjemperne for vannscooter har endelig fått det slik som de ville, men det betyr ikke at de skal slutte å bruke hodet, slik som i skrekkeksemplet ovenfor. Man skal være bra sikker på at slike handlinger raskt vil snu stemningen og den eventuelle støtten som disse forkjemperne måtte ha, og derfor gjelder det for alle førere og bruke hodet når de ferdes på havet. Slike hendelser er meget dårlig PR, men så kan man jo samtidig si at hvorfor skal alle lide for noe noen få gjør?

Igjen et godt poeng og som viser hvor vanskelig debatten er, men det er jo slik at når det dreier seg om et ømtålig tema som dette har man lite å gå på. For husk: dette er ikke et bruksfartøy på samme måte som en båt faktisk er, og for å være helt ærlig så føler vi litt på at vi er inne i en prøvefase her. Det kan fort være at opinionen vil snu på dette punktet, og da kan fort muligheten til å kjøre vannscooter være en saga blott.

Så vårt tips er derfor at du som kjører slike scootere viser hensyn så langt det lar seg gjøre, og det betyr at du må kjøre med vettet og på en plass hvor det ikke er andre mennesker som du forstyrrer eller setter i fare med kjøringen. Verre enn dette tror vi faktisk ikke at det er.